CVN
原子力汎用航空母艦


満載排水量:101,600t 全長:332.84m 幅:水線40.84m/最大77.41m(78.02mともいわれる) 吃水:11.88m(12.40mともいわれる) 主機/軸数:ベクテルA1B原子炉2基、蒸気タービン4基/4軸 速力:30.0kt+ 兵装:発展型シー・スパロー短SAM(ESSM)発射機2基、RAM近接防御SAM21連装発射機2基、76口径20oCIWS 搭載機:75機 乗員:4,297名(4,660名ともいわれる)
※レーダー:レイセオン/古野電気SPS-73対水上兼航海レーダー1基、ロッキード・マーチン式SPY-4広域捜索レーダー、レイセオン式SPY-3多機能レーダー TAKAN:URN-25 電子戦装置:レイセオン式SLQ-32(V)総合電子戦装置、Mk. 36 SRBOCデコイ・システム(Mk. 137 6連装発射機8基)、SLQ-25Cニクシー対魚雷デコイ

↑ATLANTIC OCEAN (July 28, 2017) - An F/A-18F Super Hornet assigned to Air Test and Evaluation Squadron (VX) 23 is recovered aboard USS Gerald R. Ford (CVN-78). The aircraft carrier is underway conducting test and evaluation operations. U.S. Navy photo by Erik Hildebrandt. (Released)
↑Newport News, Va. (June 30, 2006) - Artist Rendering - A conceptual rendering of CVN-78, the first of a new generation carrier design, CVN-21, for the US Navy, underway at Northrop Grumman Newport News. Construction is slated to begin in 2007. Innovations for the next-generation aircraft carrier include an enhanced flight deck with increased sortie rates, improved weapons movement, a redesigned island, a new nuclear power plant and allowance for future technologies and reduced manning. U.S. Navy Illustration courtesy Northrop Grumman Newport News Shipbuilding. (RELEASED)
↑Washington, D.C. (July 8, 2005) -- Artist's concept of CVN-21 one of a new class of aircraft carriers. A new nuclear propulsion plant will power the next class of aircraft carriers. The new plant will require fewer operators thereby lowering life-cycle costs, and will provide increased electrical power that will be available for the demands of developing technology. Smart sensors will assist in further reducing Navy watch standing requirements and in automating damage control functions such as detecting fire and flooding situations. Flight deck redesign and a transition to an advanced aircraft recovery system (AARS) will reduce crew workload, enhance safety and reduce the costs of operating and maintaining a carrier throughout its planed 50-year life cycle. U.S. Navy graphic. (RELEASED)
※CVX計画には、様々なデザイン案があった。まず、Large Air Wing(80機搭載型)にCTOL(通常発着陸)機用通常動力航空母艦案でStudy 2B (Traditional FLT DK)とStudy 2B1 (CVV Equivalent)。原子力航空母艦案でStudy 2 (Traditional FLT DK)とStudy 2A (Study 2-Alt FLT DK)。STOVL(短距離離陸垂直着陸)機用通常動力航空母艦案でStudy 2C1 (STOVL FLT DK)。原子力航空母艦案でStudy 2C (STOVL FLT DK)。次に、Medium Air Wing(60機搭載型)にCTOL(通常発着陸)機用通常動力航空母艦案でStudy 3B (Study 3-Conventional)とStudy 3B1 (CVV Equivalent)とStudy 3D (Stealth Catamaran)。原子力航空母艦案でStudy 3 (Traditional FLT DK)とStudy 3A (Study 3-Alt FLT DK)とStudy 3C (Stealth Monohull)。そして、Small Air Wing(40機搭載型)にCTOL(通常発着陸)機用通常動力航空母艦案でStudy 4 (Traditional FLT DK)とStudy 4A (Study 4-Alt FLT DK #1)とStudy 4A (Study 4-Alt FLT DK #2)。原子力航空母艦案でStudy 4C (Traditional FLT DK)。STOVL(短距離離陸垂直着陸)機用通常動力航空母艦案でStudy 5 (Traditional FLT DK)とStudy 5A (Study 5-Alt FLT DK #1)とStudy 5A (Study 5-Alt FLT DK #2)とStudy 5D (CVV Equivalent)。原子力航空母艦案でStudy 5C (Traditional FLT DK)とあった
↑Study 2A (Study 2-Alt FLT DK). Image courtesy of FAS.
↑Study 2C (STOVL FLT DK). Image courtesy of FAS.
↑Study 3B (Study 3-Conventional). Image courtesy of FAS.
Study 3C (Stealth Monohull). Image courtesy of FAS.
↑Study 4 (Traditional FLT DK). Image courtesy of FAS.
↑Artist's concept of CVN-21 one of a new class of aircraft carriers. A new nuclear propulsion plant will power the next class of aircraft carriers. The new plant will require fewer operators thereby lowering life-cycle costs, and will provide increased electrical power that will be available for the demands of developing technology. Smart sensors will assist in further reducing Navy watch standing requirements and in automating damage control functions such as detecting fire and flooding situations. Flight deck redesign and a transition to an advanced aircraft recovery system (AARS) will reduce crew workload, enhance safety and reduce the costs of operating and maintaining a carrier throughout her planed 50-year life cycle. U.S. Navy graphic, June 6, 2003. Note: At the 2003 Navy League show Newport News displayed a model of a new carrier with four catapults and three, rather than four, elevators -- the island being moved aft. The large, redesigned deck makes it easier to handle aircraft. When combined with the newer, more powerful and faster elevators and catapults, it is claimed that the number of sorties per day can be significantly increased. Image courtesy of NavSource.

↑Image courtesy of Shipbucket.
艦名 NAME 艦種記号 建造所 就役日 退役日 除籍日 備考
ジェラルド R. フォード Gerald R. Ford CVN-78 ノースロップ・グラマン・ニューポート・ニューズ社 2017/7/22 ◎2007/1/16 艦名をジェラルド R. フォードにすると発表
◎2009/11/14 起工
◎2013/10/11 ハンティントン・インガルス・インダストリーズ社ニューポート・ニューズ・シップビルディング部門のDrydock No. 12にて注水作業開始(1234567
◎2013/11/9 命名式
◎2013/11/17 ハンティントン・インガルス・インダストリーズ社ニューポート・ニューズ・シップビルディング部門のピア3に移動(1234
◎2015/6/5 電磁式カタパルト(EMALS)(12)の死重を使った最初の射出試験(James Riverに艦首を向けて時速257.49q/hで飛翔、91.44mに着水、12345678
◎2016/2/19 電磁式カタパルト(EMALS)の死重を使った射出試験(1234
2016/4/7 ハンガー内にてジェラルド R. フォード大統領 President Gerald R. Fordを称える銅像の除幕式(12345678910
2016/6/12 2番ターボ発電機をテスト中、トラブル(破片が四散)
2016/7 2番ターボ発電機にてまた破片が四散
2017/3/2 ドナルド J. トランプ大統領 President Donald J. Trumpが乗艦、視察(123456789101112131415
◎2017/4/13 大西洋にてフライト・デッキを清掃
◎2017/5/25 大西洋にてフライト・デッキを清掃
◎2017/5/31 引き渡される
◎ノーフォークにて就役
2017/7/28 ヴァージニア沖にて就役後、初の発着艦を実施(1234567891011121314151617181920
ジョン F. ケネディ John F. Kennedy CVN-79 ノースロップ・グラマン・ニューポート・ニューズ社 2020予定 ◎2011/5/29 艦名をジョン F. ケネディにすると発表
◎2015/8/22 起工
エンタープライズ Enterprise CVN-80 ハンティントン・インガルス・インダストリーズ社ニューポート・ニューズ・シップビルディング部門 2025予定 ◎2012/12/1 艦名をエンタープライズにすると発表
◎2017/8/24 鋼材切り出し開始式典(12


Update 17/08/26